Bibliography
The primary sources for this study are drawn chiefly from archival research conducted in
Leipzig and Berlin in the summers of 1993 and 1995, between January and August 1998,
and in the summers of 2001 and 2003. I consulted the Civic Movement Archive in Leipzig
(Archiv Bürgerbewegung Leipzig), a≈liated with Leipzig’s municipal archives; the Saxon
State Archives in Leipzig (Sächsisches Staatsarchiv Leipzig), where the primary holdings
of the municipal and district sed party archives are held; the German Federal Ar-
chives and the Archive of the Parties and Mass Organizations of the former German
Democratic Republic in Berlin-Lichterfelde; and the New Forum Archive of the Robert
Havemann Society (Robert-Havemann-Gesellschaft e.V. Berlin). I have listed the specific
files consulted and provided an abbreviation key below. In addition I consulted the
‘‘Final Recommendation and Report of the Special Committee for the Investigation of
the Abuse of O≈ce and Power in the sed Government of the Saxon State Parliament,’’
which includes both the committee’s final report and more than one thousand pages of
supporting documents. The report proved an invaluable source, particularly on the
developments in the Dresden district.
In addition I made abundant use of the holdings of the GDR Oral History Project
housed at the Hoover Institution Archives at Stanford University. The project includes
hundreds of pages of typed transcripts and taped interviews with prominent dissidents
and state o≈cials. The list of interviews consulted is provided below. Newspapers proved
an invaluable source on the process of transformation in East Germany. Particularly
useful was West Berlin’s Die Tageszeitung, a left-wing daily with the most extensive and
insightful coverage of dissident politics in the revolution and reunification; it was the
paper of choice for East German intellectuals and dissidents in making press statements
and granting interviews. The Leipziger Volkszeitung is the standard journalistic source for
the city of Leipzig. The sed’s o≈cial mouthpiece, Neues Deutschland, was a primary
outlet for public statements by the GDR leadership. Finally, the New York Times o√ered
excellent coverage of the East German revolution, the debates surrounding unification,
and reports on events elsewhere in Eastern Europe.
Previous Page Next Page